Ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, însoțit de directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”, Victor Sandu, și de directorul general al ABA Banat, Titu Bojin, a participat miercuri la semnarea contractului de proiectare și execuție lucrări din cadrul proiectului „Repararea Infrastructurii de navigație a Canalului Bega”, finanțat prin Programul IPA Interreg CBC România-Serbia.
Din partea autorităților locale, la festivitate a fost prezent președintele Consiliului Județean Timiș, Călin-Ionel Dobra, iar din partea Republicii Serbia a fost prezent Consulul General al Republicii Serbia la Timișoara, Vladan Tadic, și reprezentanții Societății de Gospodărire a Apei din regiunea Voivodina.
Proiectul „Reabilitarea infrastructurii Canalului navigabil Bega” are o valoare de 13.877.987 euro (TVA inclus), din care 85% reprezintă finanțare UE, sumă alocată României și Serbiei, prin Programul IPA. Partenerii acestui proiect sunt: Administrația Bazinală de Apă Banat (lider proiect -România), Consiliul Județean Timiş și, din Serbia, Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și VDP Vode Vojvodine.
Miercuri s-a semnat între reprezentantul ABA Banat și reprezentanții firmelor care au câștigat licitația contractul pentru proiectare și execuție în valoare de 5,65 milioane de euro și contractul pentru dirigenția de șantier în valoare de aproximativ 87 de mii de euro(sumele includ TVA). Totodată, ministrul Ioan Deneș a anunțat că se vor achiziționa o dragă și două barje, în valoare de aproximativ 700 de mii de euro, achiziție care se află în procedură de licitație internațională în desfășurare. Punerea în funcțiune a obiectivului este prevăzută pentru anul 2021, luna august.
Obiective care vor fi realizate de partea română sunt: refacere nod hidrotehnic Sînmihaiu Român; achiziție dragă multifuncțională și două barje; semnalizare canal navigabil; studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei(CJ Timiș). Obiectivele care revin părții sârbe sunt: reparații noduri hidrotehnice Srpski Itebej și Klek; achiziție dragă; construcție pistă de biciclete Zrenianin- frontieră conexiune cu pista din România; studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.
După ceremonia de semnare a contractului, ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, a susținut o conferință de presă la care au mai participat directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”, Victor Sandu, directorul ABA Banat, Titu Bojin, președintele CJ Timiș Călin-Ionel Dobra, în cadrul căreia au fost prezentate obiectivele investițioale pe care Ministerul Apelor și Pădurilor le desfășoară în 2019 în județul Timiș.
DATE SUPLIMENTARE
Canalul Bega Navigabil, amenajat cu aproape 250 ani în urmă, este, din punct de vedere hidrotehnic, o construcție cu amenajări tehnice deosebite și cu o importantă semnificație istorică. Calea navigabilă Timișoara – Klek are o lungime totală de 114,50 km, din care 44,5 km pe teritoriul românesc și 70 km pe teritoriul sârbesc.
Pe teritoriul Republicii Serbia, sectorul navigabil al canalului Bega se racordează cu sistemul hidroameliorativ și de navigație Dunăre-Tisa-Dunăre. Canalul Bega este una dintre căile navigabile semnificative pentru Zrenjanin, Zitiste și Timișoara; relansarea sa în ceea ce privește navigația ar însemna conectarea Banatului, atât la Marea Neagră și cât și la Marea Nordului, sistemul existent de canale din Serbia DTD (Dunăre – Tisa – Dunăre) și Canalul Rin – Main – Dunăre.
Prin repararea nodurilor hidrotehnice Sânmihaiu Român, Klek și Srpski Itebej, realizarea traseulului de biciclete pe sectorul sârbesc și conectarea la traseul românesc de biciclete se realizează o legătură între Timișoara și Zrenjanin de-a lungul Canalului Bega și, astfel, vor apărea oportunități mai largi de cooperare comercială și economică. De asemenea, va avea ca rezultat motivația, crearea și dezvoltarea legăturilor de transport corespunzătoare de ambele părți ale frontierei, precum și promovarea bunei vecinătăți și a cooperării între România și Serbia.