Doamnelor și domnilor,
În primul rând aș dori să mulțumesc misiunii Băncii Mondiale la București pentru invitația de a participa la prezentarea raportului asupra managementului apelor în România . Totodată aș dori să vă mulțumesc dumneavoastră tuturor celor care participați astăzi la această întâlnire și care contribuiți prin activitatea pe care o desfășurați la dezvoltarea sau implementarea politicilor și strategiilor din domeniul apelor
Nu cred că mai este necesar să subliniem cât de importantă este apa pentru viața pe Pământ și în consecință cât de importantă este protecția acesteia astfel încât să putem satisface toate cerințele biologice, economice și sociale. La nivel global, în ultimele decenii, acest deziderat a devenit din ce în ce mai dificil datorită dinamicii populației și a efectelor schimbărilor climatice.
Din punctul de vedere al Ministerului Apelor și Pădurilor, ca autoritate publică centrală responsabilă pentru managementul integrat al resurselor de apă în România, principalele obiective și direcții de acțiune sunt legate de implementarea politicii europene din domeniul apelor și asigurarea cerințelor pentru dezvoltarea și susținerea activității economice și sociale. În acest sens, prioritatea specifică a ministerului este implementarea Planului de management al bazinului hidrografic și a Planului de management al riscului la inundații.
În vederea îndeplinirii acestei priorități se acționează pentru promovarea finanțării și realizarea lucrărilor și măsurilor prevăzute în aceste două planuri. În ultimul an, Ministerul Apelor și Pădurilor a acordat și acordă o atenție deosebită promovării lucrărilor cuprinse în programele europene de finanțare și în programele finanțate de la bugetul național. În marea lor majoritate acestea sunt lucrări pentru reducerea riscului de inundații și reducerea eroziunii costiere și urmăresc creșterea rezilienței activităților economice și sociale și a protecției vieții și bunurilor populației prin implementarea măsurilor din Planul de management al riscului la inundații. Această sarcină nu este una ușoară întrucât trebuie realizată odată cu combaterea efectelor schimbărilor climatice. Așa cum am vazut în ultima perioadă aceste efecte s-au manifestat la nivel național și a impus promovarea de lucrări de refacere în regim de urgență pentru asigurarea liniilor de apărare ale localităților. Totodată ultimele fenomene meteorologice și hidrologice au evidențiat necesitatea de reevaluare a gradului de funcționare în siguranță a construcțiilor hidrotehnice și în mod deosebit a barajelor.
În ceea ce privește Planul de management al bazinului hidrografic acesta are drept obiectiv atingerea stării bune sau a potențialului ecologic bun al tuturor apelor ceea ce impune măsuri de reducere sau eliminare a descărcării de substanțe poluante în apă, asigurarea condițiilor pentru reziliența ecosistemelor acvatice și rebilitarea corpurilor de apă degradate. Totodată planul prevede protecția corpurilor de apă utilizate pentru alimentarea cu apă potabilă. În implementarea acestui plan o măsură esențială este canalizarea și epurarea apelor uzate din aglomerările umane.
Asigurarea alimentării cu apă, a canalizării şi epurării apelor uzate, în conformitate cu angajamentele asumate în cadrul procesului de integrare în Uniunea Europeană, este una din cele mai importante şi dificile probleme cu care ne confruntăm în domeniul managementului apelor în România. Deşi în ultimii 10 ani au fost făcute progrese importante mai sunt foarte multe de făcut iar timpul în care investiţiile necesare trebuie realizate s-a redus considerabil. Realizarea, extinderea sau modernizarea a peste 1800 de sisteme de canalizare și staţii de epurare impune o mobilizare uriaşă de surse financiare, efort tehnic şi managerial.
Totodată, pentru ca aceste lucrări să poată fi realizate iar populaţia să beneficieze şi să utilizeze aceste facilităţi este necesar să avem un echilibru între efortul financiar necesar, posibilitatea asigurării surselor de finanţare şi capacitatea de suportabilitate a populaţiei legat de tarifele de conectare la sistemele de canalizarea și sustinerea serviciului de colectare și epurare a apelor uzate. Acestea au fost motivele pentru care în cursul negocierilor am solicitat, pentru implementarea Directivei privind epurarea apelor uzate, cea mai lungă perioadă de tranziţie, respectiv până la finalul anului 2018 .
Deși au fost făcute progrese în implementarea Directivei și au fost investite resurse importante în infrastructura de apă și canalizare, ne confruntăm în continuare cu probleme majore legate de respectarea anagajamentelor asumate, în special în zonele rurale. Aceste probleme sunt legate de dinamica populației și capacitatea acesteia de susține financiar sistemele nou create, de capacitatea administrativă a autorităților locale de a accesa și implementa proiecte și nu în ultimul rând de capacitatea financiară de a cofinanța proiecte. Este adevărat că prin proiectul de regionalizare al serviciilor de apă și canal au fost rezolvate sau sunt în curs de rezolvare un număr de aglomerări umane dar mai sunt multe de făcut.
Legat de angajamentele asumate în procesul de integrare europeană, Ministerul Apelor și Pădurilor are în vedere reactualizarea planului de implementare al Directivei, reactualizare care să ia în considerare situația infrastructurii realizate până în prezent, modificările survenite în aglomerările umane, resursele financiare disponibile și care să prevadă termene realiste de implementare. Acesta va avea în vedere o redefinire a aglomerărilor umane, o prioritizare a investițiilor necesare bazată pe situația economică existentă la nivelul aglomerărilor umane și pe stadiul realizării lucrărilor de apă canal în aceste aglomerări. Trebuie să menționăm că în acest moment avem realizate sisteme de canalizare la care nu este conectată populația, avem sisteme care sunt realizate în proporție variind până la 90% și avem aglomerări în care nu au fost realizate nici un fel de lucrări.
Este evident că centrul de greutate al efortului necesar a fi îndeplinit stă pe umerii autorităţilor publice locale care au responsabilitatea asigurării serviciilor de apă şi canalizare şi al operatorilor acestor servicii care au datoria să gasească şi să pună în aplicare soluţiile cele mai fezabile tehnic, economic şi social pentru atingerea standardelor europene. Din punctul de vedere al Ministerului Mediului şi Pădurilor doresc să vă asigur că vom acţiona pentru gasirea celor mai bune soluţii de sprijin a autorităţilor locale legat de sursele de finanţare și de alte modalități de sprijin pentru asigurarea viabilității sistemelor de canalizare și epurare . Este însă clar că pentru a îndeplini acest deziderat și pentru a ne îndeplini angajamentele asumate utilizarea fondurile europene trebuie să reprezinte cel mai important obiectiv pentru toţi cei implicaţi, începând de la nivelul ministerelor până la cei care au sarcina implementării proiectelor la nivelul aglomerărilor umane.
În ceea ce privește securitatea apei atenția Ministerului Apelor și Pădurilor este îndreptată pe de o parte spre managementul fenomenlor extreme în contextul schimbărilor climatice, în principal incluzând inundații și secete, iar pe de altă parte către asigurarea cerințelor de apă ale folosințelor, inclusiv ale ecosistemelor care depind de apă. În acest sens, pe lângă implementarea politicilor specifice ale Uniunii Europene avem în vedere o reevaluare a întregului sistem de gospodărire a apelor cu o atenție deosebită acordată cadrului instituțional și administrativ, mecanismului economic de susținere a activității și informării și conștientizării publicului.
Consider că în cadrul reuninii de astazi este o bună oportunitate ca să cunoaștem evaluarea Băncii Mondiale asupra sistemului de management al apelor din România precum și a problemelor și soluțiilor identificate pentru rezolvarea acestora.
Va rog să-mi permiteţi ca în încheiere să mulțumesc încă o dată Băncii Mondiale pentru organizarea acestui eveniment și să-mi exprim convingerea că din punct de vedere al managementului apei toţi cei implicaţi în această activitate vor continua să acţioneze cu profesionalism pentru a dezvolta și implementa un sistem modern de management al apelor care să facă față provocărilor secolului 21.
Vă mulțumesc.
Alte Stiri
- Meseria de pădurar este una f... Ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, a fost prezent miercuri la festivitatea de deschidere a Concursului profesional „Cel mai bun pădurar” – ediția 2019. Evenimentul...
- Ministrul apelor și pădurilo... Ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, i-a solicitat, marți, directorului general al Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, să analizeze, împreună cu specialiști în medicina...
09 October 2019
08 October 2019
Cod portocaliu
______________________________________
CONSULTARE PUBLICĂ: CODUL DE BUNE PRACTICI AGRICOLE
______________________________________
„APĂR APA!” – Campanie națională de informare pentru prevenirea poluării apelor cu nitrați din surse agricole
Rețeaua de transfer de cunoștințe
Aplicatia APEL 112
Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă
Evaluarea implementării legislației de mediu în România – proiect raport de țară
Guvernare Transparenta Deschisa si Participativa
Linkuri Utile
MAP in Media
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |